הרצאות - ענת שפרן אור - אבינו
 

אבינו

להזמנת הרצאות: 050-4227037

על פניו זהו סרט אלים ובלתי נסבל. בעת הצפייה, התפתלתי על המושב, רציתי לעזוב באמצע. למרות הכאב הפיזי שחשתי בגופי, בבטני ובחזי, "אבינו" הוא סרט מעולה.

הסצנה הפותחת מכניסה אותנו הצופים למועדון, יגאל גינת שר "יאללה חגיגה", השכרות, המכות, לא מתחילים לרמז איזו "חגיגה" יספר הסרט.

העלילה נעה בין שני מישורים מנוגדים:

עולם המועדון, הקרוי "שמיים" הוא באופן מהופך ואירוני "עולם של מטה": סמים, אלימות מילולית ופיזית, עולם מסוכן. שלום רוזנפלד אחד מאורחי המועדון הוא "גנגסטר", שיחד עם צוות עובדיו "הנאמנים" גובה חובות באלימות מעוררת חלחלה. הוא שולט ומנווט את עובדיו לעולם של הרס וחורבן – כך ששמו נושא עמו משמעות אירונית.

במישור השני אדם פשוט, קשה יום עובד למחייתו בהובלת רהיטים. חמש שנים הוא ואשתו רחל מנסים להביא ילד לעולם. הכמיהה גדולה, וכך גם הייאוש לאחר הניסיון הכושל העשירי. גם האמונה והפנייה לרב גדול (סצנה לעגנית) לא מוסיפה דבר.

ובתווך מצוי הגיבור, קרוע בין שני העולמות בצורה שכמעט איננה נתפסת. עובדיה רחמים (מוריס כהן) המעוניין להעניק לאשתו טיפולי הפרייה, הכרוכים בכסף רב, נעתר לבסוף לבצע עבור שלום מעשי אלימות לשם גביית חובות. רחל נכנסת להריון והשמחה גדולה. עתה, עובדיה לא רק שאינו יכול להיחלץ מהג'וב המפוקפק, הוא נשאב לאלימות ולמעשה בגידה שלא העלה על דעתו. והשאלה מתעוררת: כמה נקי יכול אדם להישאר כשכל המרחב סביבו כל כך מזוהם ברפש אנושי?

זהו סרט גנגסטרים, המאפשר הצצה על עולם הפשע ומאבקי הכנופיות. ויחד עם זאת- סרט אנושי, על המחיר שצריך אדם לשלם, מחיר שרק עולה ועולה עד כי עובדיה חש שהוא מוכר את נשמתו לשטן. ויש בסרט הרבה מעבר לכך.

השמות של הגיבורים, המועדון ושם הסרט מובילים לרבדים העמוקים העוסקים בשאלות קיומיות ובשאלות הקשורות באמונה: עובדיה- עובד האל נדרש להקריב את נשמתו, את נפשו להרוג אנשים כדי שייוולד האחד- בנו. רחל מרמזת לעקרותה של רחל המקראית או אולי בעקיפין לשרה, אשת אברהם אבינו. וישנן עוד למשל, רמיזות לשמשון הגיבור שאיבד את כוחו.

רחמים, שם משפחתו של הגיבור מסמל את הצד הרחום, הטוב, האוהב שבו (הסצנה שבה הוא נושא את הילד משה), שמחתו עם הגילוי על ההיריון, והלידה. אך, אולי רחמים גם מופנה כהתרסה כלפי האל, שלא היה אל רחום וחנון והתאכזר אל הזוג שנים כה רבות למרות אמונתם.

"אבינו" הוא אולי שם המפתח, שממנו צומחות משמעויות נוספות: הגיבור יהיה אב לבנו אך מדוע "אבינו". אולי השם מרמז לאבינו, אברהם, שנדרש לעמוד בניסיון בלתי אפשרי לעקוד את בנו, ואילו כאן- עובדיה הוא הנעקד. "אבינו" הוא שמה של תפילה הנאמרת בעשרת ימי תשובה ובתעניות, ויש בה כ-40 בקשות ותחינות. קשה שלא להבחין במימד המתריס כלפי האב שבשמיים, המאפשר לעולם של רוע להשתלט על אדם, ישר והגון הרוצה בטוב. ההתרסה איננה קיימת על פני השטח, היא נרמזת וסמויה באמצעות השמות.

לאחר ההצלחה של "המשגיחים" מני יעיש מוכיח כי סרטו השני לא נופל אלא עולה עליו אף יותר.

מוריס כהן זכה בפרס אופיר כשחקן הטוב ביותר, ובצדק. אני משערת שנכונה לו קריירה מבטיחה בהמשך.

אם תלכו לסרט, שתו יין, בירה לפני, שכן זהו סרט מטלטל  החודר אל הקרביים , תרתי משמע. 
לקבלת הניוזלטר השבועי והמלצות על סרטים חדשים בבתי הקולנוע ועוד- לחצו כאן

לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
© כל הזכויות שמורות לענת שפרן אור - הרצאות קולנוע שנוגעות בחיים
לייבסיטי - בניית אתרים