להזמנת הרצאות: 050-4227037

נרודה

הסרט מתרחש  במהלך מספר חודשים בשנת 1948. נרודה נרדף בשל נאמנותו לערכים אנושיים. הוא מתנגד לדיכוי של הנשיא שהיה בעבר מאנשי מפלגתו בו הוא תמך אלא ששינה את גישתו, והגביל את חופש הביטוי. אומרים על נרודה שהוא הקומוניסט החשוב ביותר בעולם. הוא בוודאי המשורר הצ'ליני המפורסם ביותר.
אוסקר פולשונוי הוא דמות המספר המקריין את ההתרחשות העלילתית. הוא מבקש ללכוד את נרודה שירד למחתרת ומסתתר. הוא משתמש ברמזים הכתובים בספריו כדי להבינו. נרודה, במקום להימלט על נפשו מתנהג  כמי שרוצה להיתפס. הוא מפר את הוראות אנשיו, וכל הסרט הוא מעין משחק של חתול ועכבר, לוכד ונלכד.
גאל גראסיה ברנדאל, מגלם את החוקר והוא גם גיבורו של הסרט "לא" שבוים אף הוא ע"י הבמאי הצ'ליני, פבלו לאריין. גם סרט זה מספר ספור היסטורי על משאל העם בין תומכי פינושה, אנשי ה"כן" לבין מתנגדיו, אנשי ה"לא". רנה סאוודה הוא איש פרסום המאמץ את השפה הפרסומית המוכרת, אופטימית, מושכת כדי למכור רעיון פוליטי. סרטו האחרון של לאריין "ג'קי" התבונן בפלח בהיסטוריה האמריקאית מנקודת מבט ייחודית, ורק על כך מגיע לו הקרדיט.
לא מדובר רק בתיעוד ביוגרפי של נרודה, הנאמן למציאות: נרודה היה סנטור, ובהמשך גם מועמד לנשיאות. פעילותו הפוליטית מקבלת ביטוי גם בכתיבתו. הסרט הוא גם בסגנון הפילם נואר, הסרט האפל , סרט מתח המתאר את המרדף בין פולשונוי ונרודה.
לסרט רבדים שונים, הוא מתוחכם מאוד ולמרות זאת יכול לגרום להנאה גם לקהל שאיננו בהכרח אינטלקטואלי. יש בסרט צילומים שיוצרים אווירה, צילומים יפהפיים.
פבלו נרודה הוא שם העט של ריקרדו אליעזר נפתלי רייס. כן הוא היה יהודי. אמו הייתה יהודייה ונפטרה חודשיים לאחר לידתו. חי בשנים 1904- 1973 וזכה בפרס נובל לספרות ב1971.
אחד השירים המצוטטים בסרט השזור בו כמוטיב, ולכן יש לעמוד על משמעותו הסמלית הוא השיר: "הלילה אני יכול לכתוב את העצוב שבשירים
אהבתיה, ולפעמים
גם היא אהבה אותי.
בלילות כאלה
חבקתיה בזרועותיי
כמה נשיקות נשקתי לה
תחת שמי אינסוף"
ומה שנכתב כשיר אהבה הופך לסמל לתחושת העצבות על מצבה העגום של צ'ילה.

וכיאה לסרט העוסק במרדף הנה שירו "כלב אחר"
עָקַבְתִּי בְּכָל הָרְחוֹבוֹת
אַחַר כֶּלֶב מְשׁוֹטֵט לְפִי תֻּמּוֹ
לְמַעַן אֵדַע לְאָן יִטּוּ
הַכְּלָבִים בְּלַיִל נוֹדֵד.
אֶלֶף פְּעָמִים נֶעֱצַר
כְּדֵי לְהַשְׁתִּין בִּמְקוֹמוֹת
רְחוֹקִים וְחָמַק מֵעֲלֵיהֶם
כְּמִי שֶׁחָשׁ לְקַבֵּל מִבְרָק.
הוּא עָבַר עַל בָּתִּים וְחָצָה זָוִיּוֹת,
גִּנּוֹת, כְּפָרִים וְנָפוֹת.
עָקַבְתִּי אַחַר הַנַּיָּד
כְּדֵי לָדַעַת אָנָה יֵלֵךְ.
הוּא אָץ בְּלִי קֵץ וְעָבַר
עַל רְבָעִים מְלֵאִים אַשְׁפָּתוֹת,
עַל גְּשָׁרִים שׁוֹמֵמִים, שֶׁאֵין בָּהֶם
תּוֹעֶלֶת לַעֲגָלוֹת יְשֵׁנוֹת.

לִגְיוֹנוֹת, בָּתֵּי סֵפֶר,
פְּסָלִים עֲשׂוּיִים
אָרָד מְשֻׁתָּךְ, בָּתֵּי זְנוּת מְדֻכְדָּכִים
וּבָתֵּי הִלּוּלִים מְרֻשָּׁלִים – 
עַל כֻּלָּם עָבַרְנוּ: הַכֶּלֶב בָּרֹאשׁ
וַאֲנִי אַחֲרָיו –  יָגֵע כְּכֶלֶב.
 
השיר "אט אט דועך" המעולה המיוחס לנרודה שנוי במחלוקת: יש הטוענים כי לא הוא כתבו. בכל מקרה, כדאי ליהנות ממנו. מכיוון שאני מצטטת אותו בהרצאתי "אביב של סתיו"- ניתן לקרוא אותו בקישור זה.

סרט מעניין מאוד, מושך ומותח. לכו לראות.


לקבלת המלצות על סרטים חדשים בבתי הקולנוע ועודלחצו כאן
לרכישת הספר : חוויה מהסרטים- לפגוש את עצמך בקולנוע - לחצו כאן

לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
© כל הזכויות שמורות לענת שפרן אור - הרצאות קולנוע שנוגעות בחיים
לייבסיטי - בניית אתרים