להזמנת הרצאות: 050-4227037

זהו סרטה הארוך הראשון של עילית זקצר. הסרט זכה בפרס שופטים היוקרתי בפסטיבל סאנדס, וכל הסימנים מאותתים הצלחה גדולה, ובהחלט- מוצדקת.
הסרט נפתח בסצנה שבה סולימאן מלמד את בתו, ליילה לנהוג. הוא גם מאוד רוצה בהצלחתה בלימודים. היחסים ביניהם טובים וקרובים. נדמה כי משהו השתנה בחברה הבדואית.
אולם, בסצנה הבאה מתקיימת חתונתו של סולימאן הנושא את עפאף, הקרובה בגילה לליילה. ג'לילה, אשתו הראשונה מורדת מרד סמוי, אשר גובר ונחשף במהלך העלילה.

נראה כי ליילה קיבלה ציון 63 משום שראשה אינו בלימודים. היא מאוהבת בבחור משבט אחר. כאשר האהבה האסורה הזאת נחשפת, ג'לילה אוסרת על ליילה המשכו של הקשר. ליילה בטוחה כי אביה יבין את רצונה להינשא לאהובה, ומופתעת לגלות שלא כך הוא.

אין זה סרט על נשים בדואיות או על השפלתן. זהו סרט שהמשמעויות שלו רחבות ועמוקות יותר.
לא רק הנשים הן קורבן למוסכמות החברתיות המקובלות בשבט הבדואי. גם סולימאן ימצא עצמו נפעל ע"י אותם חוקים. סולימאן אינו הגבר "הרע", "המשפיל" כפי שנדמה ברושם ראשוני. הוא בעצמו מונע ע"י אותם כוחות חברתיים חזקים, ומסורת ארוכת שנים. אמנם גם בחברה הבדואית ניתן להבחין בתהליכי שינוי, אך הם הדרגתיים ואיטיים.

כדי לא לקלקל את חוויית הצפייה, רק אציין כי רצוי לשאול מספר שאלות :
*מדוע סולימאן התחתן בשנית? מדוע עפאף נישאה לו?
*מדוע סולימאן מגיב כל כך קשה לדבריה של ג'לילה, הרי הם נאמרו רק בדלת אמותיהם. מדוע הנקמה כל כך גדולה?
*מדוע ליילה מתרצה לאביה?

זקצר מאוד מדייקת: סגנונה מאופק. היא בוררת היטב את מה שנאמר, ובעיקר- במה שלא נאמר. היא מבינה שכוחו של ההעדר רב מכוחה של הנוכחות. כוחו של המבט. הסרט עוצמתי דווקא משום הרמיזות, פערי המידע, שהצופים אמורים להשלימם, למלא חללים באינפורמציה שאיננה נמסרת, ואין הצופה יודע אם ההסבר שלו הוא "הנכון".

רמזי הרמזים דורשים מהצופה להיות קשוב לכל המילים שנאמרות, הן אינן סתמיות. למשל, סולימאן מעשן, וברגע קצר של אינטימיות ביניהם (לא סקס במיטה...) היא לוקחת ממנו את הסיגריה ומעשנת. הוא שואל אותה: "חזרת לעשן"? והיא עונה: "לעשן זה לא מכובד". וכאן אפשר למצוא את תמצית המרד של ג'לילה, אשר גם מפעילה את המרד של בתה, ומקווה שהיא, הדור הבא תמשיך את מה שהיא החלה. מעניין לציין, כי בסופו של דבר ג'לילה היא היחידה שעושה את מה שהיא רואה כנכון.

כאשר סולימאן אומר לג'לילה שהוא "חייב", היא מטיחה בו בחריפות: "חייב! חייב! מתי עשית פעם אחת מה שאתה רוצה?"
וזהו עיקרו של הסרט: הקונפליקט הנצחי בין המחויבות לחברה, למוסכמותיה (כדי לחוש שייכות, בטחון וכד', צרכים חשובים שאין לזלזל בהם) לבין הרצון האישי, הצורך של הפרט לממש את כמיהותיו.

הסרט מבוסס על סרט קצר של הבמאית בשם "תסנים", זהו שמה של האחות השנייה מבין ארבע האחיות, בנותיהן של ג'לילה וסולימאן.תסנים היא דמות משנה בסרט, אך אין היא שולית כלל וכלל. היא מאירה את השאלות המרכזיות הנשאלות בסרט. היא מציצנית אל המתרחש, גם היא בטוחה כי אביה "ירשה לה". הוא אכן מרשה לה ללבוש מכנסיים לחתונתו. תסנים היא מעין "טום בוי" וזוהי דרכה למרוד. בשתי סצנות נפרדות היא מציצה פעמיים אל עבר הזוגות המתחתנים, מבעד לסורגים, במבט המבין מה צופן לה עתידה.

המשחק אמין כל כך. נדמה כי לא מדובר כלל במשחק.
השחקנים: למיס עמאר, הופעה ראשונה בקולנוע. הייתאם עומארי ("בית לחם"), רובה בלאל- עספור ("צמאון")
הבמאית שגם כתבה את התסריט עשתה זאת על סמך היכרות מאוד טובה עם נשים בדואיות. הסרט צולם ב-4 כפרים של בדואיים.


הסרט נקרא "סופת חול", למרות שאין בו אף לא סופת חול אחת. מכאן ברור כי השם נושא עמו משמעות סמלית בלבד. סופת חול אופיינית לנגב, והיא יוצרת ענן חול, שמערפל, יוצר מהומה זמנית.
רוצו מהר ככל האפשר לראות את הסרט הנפלא הזה, העשוי לעילא ולעילא. הסרט ראוי רק למחמאות ולתשואות רמות.

לקבלת הניוזלטר השבועי והמלצות על סרטים חדשים בבתי הקולנוע ועוד- לחצו כאן

לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט
© כל הזכויות שמורות לענת שפרן אור - הרצאות קולנוע שנוגעות בחיים
לייבסיטי - בניית אתרים